Deel dit bericht

Kies je voor NaaS? Dan gaan we je zó ontzorgen

Vandaag én morgen volledig op jouw netwerk kunnen vertrouwen?? Dan is Networking as a Service (NaaS) de juiste keuze voor je. Maar we begrijpen ook heel goed dat het spannend is, om jouw netwerkbeheer uit handen te geven. Om de spanning wat te verlichten, beantwoorden we in deze blog de meest gestelde vragen over NaaS. Zodat je alvast een idee krijgt hoe NaaS er in de praktijk uit ziet.

 

Je netwerkbeheer uitbesteden heeft veel voordelen. Daar kun je op onze website veel over lezen. Maar voordat we een aantal veelgestelde vragen over NaaS beantwoorden, vatten we de voordelen van NaaS nog even samen:

  • je kunt je netwerk flexibel op- en afschalen,
  • tegen voorspelbare abonnementskosten,
  • waarbij je kunt vertrouwen op je netwerk,
  • dat onderhouden wordt door externe experts,
  • en ook over je security hoef je je geen zorgen te maken.

 

Wat is het verschil tussen networking en networking as a service?

Onze Network Engineer Petros legt uit: “Nog vóór we je netwerk gaan beheren, bouwen we het volledig opnieuw op. Van A tot Z. Precies afgestemd op wat jij nodig hebt voor je bedrijfsvoering, inclusief de juiste apparatuur en een heldere segmentering van medewerkers- en gastenwifi.” Zodra alles goed is ingericht, start het NaaS-beheer. Dankzij verregaande automatisering verloopt dit gestandaardiseerd en efficiënt. Petros: “Daardoor kunnen we dagelijks vele netwerken beheren, ongeacht of het om een groot kantoorgebouw, zorginstelling of een camping gaat. De aanpak blijft hetzelfde.”

 

Wacht even. Als er geautomatiseerd wordt, krijgt mijn netwerk dan wel de aandacht die het verdient?

“Je netwerk krijgt juist méér aandacht door automatisering,” legt Petros uit. “We zorgen voor updates en upgrades van jouw netwerkomgeving. Je switches configureren we op afstand, en uitbreidingen rollen we snel uit. Doordat veel repeterende taken geautomatiseerd zijn, besparen we tijd – tijd die we inzetten om je netwerk proactief te verbeteren. Automatisering voorkomt menselijke fouten en stelt ons in staat om sneller in te grijpen bij problemen; vaak zelfs al proactief. Mochten er toch afwijkingen ontstaan, dan krijgen we automatisch een melding en lossen we het direct op.”

Maar heb ik bij uitbesteden wel echt de zekerheid dat mijn netwerk het blijft doen?

Dit is ongetwijfeld het spannendste punt. Als je iets uitbesteedt, geef je het eigenlijk uit handen. Hoe blijf je dan zelf de controle behouden die je wilt? Nou, omdat wij duidelijke afspraken met je maken over wat je van onze dienstverlening mag verwachten. Die staan in je service-level agreement (SLA). Daar mag je ons altijd op wijzen.

Maar het liefst willen we natuurlijk dat het niet nodig is dat je je SLA erbij pakt. Want dat betekent dat wij ons werk goed doen en dat jouw netwerk betrouwbaar is. Bovendien zijn we proactief. Dat wil zeggen: als we mogelijke problemen zien, lossen we die al op voordat jij er wat van merkt. Daarnaast krijgen je IT’ers de mogelijkheid om mee te kijken, en ontvang je elke maand een rapportage. Op beide komen we later terug in deze blog.

 

Mijn IT’ers willen graag meekijken en -denken. Is dat mogelijk?

Wil je toch weten wat er ‘onder de motorkap’ gebeurt? Gewoon voor de zekerheid, bijvoorbeeld omdat je echt een bedrijfskritische omgeving hebt? Dat snappen we heel goed. Als je wilt, kunnen we jouw IT’ers meekijkrechten geven. En als ze goede ideeën hebben over hoe we de netwerkomgeving kunnen verbeteren, dan staan we daar ook voor open. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: ervoor zorgen dat jij je geen zorgen hoeft te maken over de betrouwbaarheid van je netwerk.

 

Wat als ik zelf niet of nauwelijks IT’ers in dienst hebt?

Bijna elk bedrijf heeft een netwerk, maar niet elk bedrijf heeft een eigen IT-team. Dat is geen probleem – juist daarvoor is NaaS. Wij nemen het volledige netwerkbeheer uit handen, zodat jij je kunt richten op je corebusiness. Heb je wel IT’ers in dienst? Dan houden zij tijd over voor andere zaken, in plaats van dagelijkse netwerkbeheerzaken. Hoe dan ook, je kunt altijd rekenen op een stabiele en veilige netwerkomgeving.

 

Krijg ik rapportages?

Elke maand ontvang je een rapportage met informatie over eventuele afwijkingen en aanbevelingen. Maar in de meeste gevallen lossen wij het al voor je op. Bijvoorbeeld wanneer we zien dat er steeds meer apparaten gebruikmaken van je netwerk. We signaleren dat, bespreken je groeiverwachtingen en zorgen ervoor dat je netwerk daarop voorbereid is.

Wil je een eenvoudige uitleg in begrijpelijke taal? Geen probleem, ook dat regelen we. En als je geen tijd of behoefte hebt om de rapportage door te nemen? Ook dat is prima. Veel klanten zeggen: “We vertrouwen op jullie.” Dat vertrouwen nemen we serieus – en we zorgen ervoor dat je netwerk altijd in topconditie blijft.

 

Wil je meer weten over hoe NaaS jouw ontzorgt? Neem dan gerust contact met ons op.

Petros TasiopoulosNetwork Engineer

MEER WETEN?
NEEM CONTACT MET ONS OP

“Je netwerk krijgt juist méér aandacht door automatisering.”

Neem contact met ons op