Deel dit bericht

NaaS of niet? Van containerbegrip naar duidelijkheid

Een goed netwerk is zoals elektriciteit. Essentieel om te kunnen werken, maar je staat er pas bij stil als het uitvalt. Hoe het precies werkt maakt de meeste mensen niet uit, als het maar functioneert. En betaalbaar is, natuurlijk. Net zoals er energiebedrijven zijn die garanderen dat jij elektriciteit hebt, zijn er IT-partners die voor een stabiel netwerk zorgen. Maar welke soorten netwerkbeheerdiensten zijn er? En betekent kiezen voor netwerkbeheer automatisch dat je voor Network as a Service (NaaS) kiest?

Network as a Service (NaaS) begint een steeds bekendere term te worden, nu veel organisaties hun netwerkbeheer uitbesteden. Toch merken we bij METRIC-IT dat NaaS een containerbegrip dreigt te worden, waaraan iedereen een andere invulling geeft. Om duidelijkheid te scheppen, zetten wij de verschillende beheeropties naast elkaar. Wat verstaan wij onder NaaS en past dat wel bij jou?

Optie 1: je bestaande netwerkomgeving laten beheren

Stel, je hebt je hele netwerkomgeving ingericht: van de firewall, switches en access points. Maar al snel merk je dat het beheer ervan te veel van je organisatie vraagt. Bijvoorbeeld omdat de expertise ontbreekt of er is gewoonweg niet voldoende personeel aanwezig. Wat nu? Dan kun je ons je netwerkomgeving laten beheren. Dit is géén Network as a Service (NaaS), maar een beheerdienst op maat, afgestemd op jouw bestaande infrastructuur.

We nemen het beheer van jouw huidige omgeving graag op ons, ook als deze nog niet is opgebouwd volgens ons ideale design. In zo’n as-is-situatie kan het zijn dat er het beheer en de monitoring wat beperkt zijn in functionaliteit, simpelweg omdat de omgeving niet volledig aansluit bij onze design standaard.

Toch staan we klaar om je te ondersteunen en de stabiliteit te waarborgen. Tegelijkertijd streven we ernaar om samen met jou de ambitie te ontwikkelen om de infrastructuur op termijn te vernieuwen, indien noodzakelijk. Vanzelfsprekend houden we daarbij de levensduur van de apparatuur in het oog. Zo voorkomen we onnodige investeringen en bouwen we gericht aan een toekomstbestendig netwerk.

Uiteindelijk stroom je dan vanzelf door naar optie 2 of 3 in ons model: oplossingen die wél volledig gebaseerd zijn op NaaS.

Optie 2: NaaS light: jij houdt je netwerkapparatuur in eigen beheer

Dit is een veelvoorkomende situatie: wij ontwerpen, implementeren en beheren jouw netwerkomgeving. Bij het vernieuwen van het netwerk bestellen wij de apparatuur nodig is voor een betrouwbaar (wireless) netwerk. Helemaal afgestemd op jouw specifieke situatie. Door het beheer aan ons over te laten, zorgen we voor maximale betrouwbaarheid van je netwerk zonder dat jij zelf de expertise of menskracht in huis hoeft te hebben.

Deze optie wordt vaak gekozen door organisaties die zelf één of meerdere netwerkbeheerders in dienst hebben, maar waar de capaciteit niet toereikend is om bijvoorbeeld het netwerk op verschillende locaties volledig te beheren.

De apparatuur blijft in deze situatie volledig jouw eigendom. Dit kan bijvoorbeeld financieel aantrekkelijk zijn of omdat je graat extra zekerheid wilt behouden. Je zou deze variant kunnen zien als een soort ‘NaaS light’.

Er zit wel een mogelijk nadeel aan: je moet zelf de investering doen. Waardoor de flexibiliteit wat beperkter is. Goed om te weten: als je na verloop van tijd liever overstapt op een volledig NaaS-oplossing via ons, dan is dat altijd mogelijk.

Optie 3: volledige ontzorging en flexibiliteit dankzij NaaS

Deze situatie lijkt op de vorige, maar met één groot verschil. Voor jou betekent deze situatie maximale flexibiliteit, omdat je zelf geen investeringen hoeft te doen in de netwerkapparatuur. Wij dragen de volledige zorg voor een stabiel en goed werkende (draadloze) netwerkinfrastructuur. Met Network as a Service bieden we jouw organisatie een volledige netwerkoplossing, voor een vast bedrag per maand.

Onze Network as a Service-dienstverlening is bovendien zo opgebouwd dat elke aanvulling op de infrastructuur direct toegevoegd kan worden op het bestaande contract. Groeit jouw organisatie? Dan groeien wij met jou mee. En wil je toch afschalen? Geen probleem! Dat regelen we voor je.

SLA’s voor zekerheid

Voor alle drie opties geldt: er is een duidelijke service-level agreement (SLA). Met daarin de afspraken die we gemaakt hebben. Er zijn meer afspraken vastgelegd voor optie 2 dan voor 1, en meer voor 3 dan voor 2. Want bij elke stap wordt onze verantwoordelijkheid groter. En dat leggen we graag vast, voor jouw gemoedsrust.

Voor alle drie de opties geldt dat we gezamenlijk een duidelijke service-level agreement (SLA) opstellen waarin de gemaakte afspraken helder zijn vastgelegd. We leggen deze afspraken graag schriftelijk vast, zodat jij altijd met een gerust hart kunt vertrouwen op onze dienstverlening.

Ben je op zoek naar een NaaS-partner die jou met een van deze drie situaties helpt? Neem dan gerust contact met ons op. Of lees hier meer over wat er gebeurt als je voor NaaS kiest.

Erik van de Bunt
Erik van de BuntOperations Manager

MEER WETEN?
NEEM CONTACT MET ONS OP

“Met Network as a Service bieden we jouw organisatie een volledige netwerkoplossing, voor een vast bedrag per maand. ”

Neem contact met ons op